Published on 07-11-2022, Last modified on 07-11-2022

Human Rights @ De Krook 24/11/22 ‘Diversiteit en het Recht op Onderwijs’

24/11/2022 @ 19:30:00
Bibliotheek De Krook Zaal Blauwe Vogel | Miriam Makebaplein 1, 9000 Gent

Toegang tot onderwijs en onderwijssucces zijn ongelijk verdeeld. Wat zijn de oorzaken & gevolgen daarvan bij kinderen en volwassenen?

Hoewel Vlaanderen leerplicht kent, is leerwinst niet voor iedereen gegarandeerd. Niet alle kinderen maken evenveel vooruitgang in ons onderwijs: de sociaal-economische status van het gezin (scholingsgraad, geletterdheid, inkomen)  blijkt een belangrijke impact te hebben op de prestatie van kinderen, zowel op vlak van taal, rekenen als wetenschap. Ook bij volwassenen zien we een soortgelijke dynamiek. Volwassenen met een migratie-achtergrond die Nederlands leren maken opvallend meer of minder vooruitgang in het onderwijssysteem afhankelijk van bepaalde demografische factoren. Zowel bij kinderen als volwassenen zijn de implicaties van deze verschillen in leerwinst op lange termijn niet te onderschatten. In deze Human Rights @ De Krook bekijken we oorzaken en gevolgen van deze ongelijkheden samen met een panel van mensen die ervaring hebben in onderwijs, onderzoek en beleid.

Sprekers:

• Joke Drijkoningen, directeur LIGO

• Laura Emery, expert inzake integratie van anderstalige nieuwkomers in het Vlaams secundair onderwijs

• Piet Van Avermaet, expert inzake meertaligheid in het onderwijs, taalbeleid en multiculturalisme

• Saïd Dnoub, lerarenopleider bij de Arteveldehogeschool, ervaren als schooldirecteur en leerkracht lager onderwijs.

Moderatoren:

Wendelien Vantieghem, docent Steunpunt Divesiteit & Leren UGent

Bart Deygers, docent ‘Research Centre for Multilingual Practices and Language Learning in Society’

Graag vooraf inschrijven hier