About

The UGent Human Rights Research Network (HRRN) is an interdisciplinary research consortium aimed at societal impact. The HRRN brings together the researchers of Ghent University and associated university colleges working on human rights. The consortium currently consists of 66 professors and their research groups totaling more than 200 members. Together they represent the following faculties and colleges: Law and Criminology, Arts and Philosophy, Health and Health Sciences, Engineering and Architecture, Economics and Business, Psychology and Pedagogical Sciences, Bioengineering and Political and Social Sciences, KASK and HoGent.

The HRRN reflects the broad spectrum of human rights research and expertise available at Ghent University. Some consortium members investigate human rights in general, for example as standards, as practice or as discourse. Others use human rights as an angle in their research, a perspective called ‘human rights based approaches’. Others offer a technological, legal or historical answer to concrete human rights issues. The consortium offers a framework in which expertise and inspiration are shared and strengthened, in which meetings and discoveries take place, and where new plans are created and supported.

The HRRN is an open and dynamic consortium that welcomes all UGent researchers and societal stakeholders who want to work on human rights. Are you interested in joining the HRRN? Do not hesitate to contact us.

The HRRN’s activities started in September 2020.

The HRRN’s co-supervisors-spokespersons as from 07/02/2023 are Prof. Ellen Desmet and Prof. Tine Destrooper.

The steering committee is composed by the following members:

Prof. Eva Brems, Prof. Stef Craps, Prof. Ellen Desmet, Prof. Tine Destrooper, Prof. Bart Deygers, Prof. Marijke D’Haese, Prof. Jan Orbie, Prof. Didier Reynaert, Christel Stalpaert, Prof. Pierre Schoentjes, Prof. Geert Van Hove, Prof. Sami Zemni.

Objectives

The HRRN has two main objectives. On the one hand, it promotes interdisciplinary cooperation in human rights research. In this way it wants to ensure an increase in excellent research on human rights at Ghent University. On the other hand, the HRRN fosters the societal impact of this research in close cooperation with societal stakeholders.

Over ons

Het UGent Human Rights Research Network (HRRN) is een interdisciplinair onderzoeksconsortium gericht op maatschappelijke impact. Het consortium brengt de onderzoekers van de Universiteit Gent en Associatie Universiteit Gent samen die werken rond mensenrechten. Op dit moment bestaat het consortium uit 65 professoren en hun onderzoeksgroepen. Samen vertegenwoordigen ze de volgende faculteiten en hogescholen: Recht en Criminologie, Letteren en Wijsbegeerte, Gezondheid en Gezondheidswetenschappen, Ingenieurswetenschappen en Architectuur, Economie en Bedrijfskunde, Psychologie en Pedagogische Wetenschappen, Bio-ingenieurswetenschappen en Politieke en Sociale Wetenschappen, KASK en HoGent Faculteit Mens en Welzijn. Daarnaast beschikt het consortium over een groot netwerk van maatschappelijke stakeholders.

Het HRRN weerspiegelt het brede spectrum aan onderzoek en expertise inzake mensenrechten dat de (Associatie) UGent biedt. Sommige consortiumleden onderzoeken mensenrechten in het algemeen, bijvoorbeeld als normen, als praktijk of als discours. Anderen hanteren mensenrechten als een invalshoek in hun onderzoek, bijvoorbeeld de ‘human rights based approach’. Nog anderen bieden met hun onderzoek een technologisch, juridisch of historisch antwoord op concrete mensenrechtenvragen.

Het consortium biedt een kader waarin expertise en inspiratie worden gedeeld en versterkt, waarbinnen ontmoetingen en ontdekkingen plaatsvinden, en waar nieuwe plannen ontstaan en ondersteund worden. Het HRRN  is een open en dynamisch consortium waarin alle (Associatie) UGent onderzoekers en maatschappelijke stakeholders, die willen werken rond/met mensenrechten, welkom zijn. Geïnteresseerd? Aarzel niet om ons te contacteren!

De activiteiten van het HRRN zijn gestart in september 2020.

De copromotoren-woordvoerders van het HRRN zijn Prof. Ellen Desmet en Prof. Tine Destrooper.

De stuurgroep van het HRRN is samengesteld als volgt:

Doelstellingen

Het HRRN bevordert de interdisciplinaire samenwerking in het onderzoek inzake mensenrechten. Op deze manier wil het zorgen voor een toename aan excellent onderzoek inzake mensenrechten aan de (Associatie) UGent. Daarnaast wil het HRRN de maatschappelijke impact bevorderen van dit onderzoek in nauwe samenwerking met maatschappelijke stakeholders.