Published on 06-02-2024, Last modified on 06-02-2024

Amnesty International Chair 2022: publieke lezing Gloria Wekker

23/03/2022 @ 20:00:00
Kunstencentrum Vooruit | Sint-Pietersnieuwstraat 23, 9000 Gent

De Universiteit Gent kent dit jaar de Amnesty International Leerstoel toe aan Gloria Wekker voor haar baanbrekend werk op het gebied van gender, seksualiteit, racisme, feminisme en intersectionaliteit.

Gloria Wekker is al langer een gevestigde naam in de academische wereld. Haar stem is onmisbaar bij publieke debatten over antiracisme, postkolonialisme en intersectionaliteit. Met de publicatie van haar boek ‘Witte onschuld: paradoxen van kolonialisme en ras’ brak ze in 2016 ook door bij het brede publiek. De Universiteit Gent eert nu haar werk en inzichten met de Amnesty International Leerstoel.

“Ik ben vereerd dat Amnesty International Vlaanderen, dat zich al decennia inzet voor onderzoek en actie voor het realiseren van ieders mensenrechten, wereldwijd, instrumenteel is in het toekennen van deze leerstoel. Ik heb de aanwezigheid van Amnesty als een natuurlijke bondgenoot altijd gevoeld en ben onder de indruk van de rapporten die de instelling uitbrengt”, zegt Gloria Wekker in een reactie.

De officiële uitreiking van de Amnesty International Leerstoel zal op woensdag 23 maart om 20u00 plaatsvinden in kunstencentrum Vooruit in Gent. Tijdens de uitreiking zal Gloria Wekker een lezing geven, die het publiek zal introduceren tot het begrip ‘cultureel archief’ (Edward Said, 1993).

“In het kort gaat het om de geschreven en ongeschreven manieren waarop leden van de dominante witte groep omgaan met mensen met een andere huidskleur. Via voorbeelden uit verschillende maatschappelijke terreinen, zoals educatie, gezondheid en de vaak ondoordachte manieren waarop we bepaalde domeinen organiseren, bv. in de wetenschap of in de media, laat ik de werking van het culturele archief zien”, verklaart Wekker. Op die manier zal de lezing inzicht bieden in de ongelijke aanspraak die verschillende groepen in onze samenlevingen maken op mensenrechten.