Published on 11-01-2021, Last modified on 11-01-2021

01/04/2021 @ 19:30:00
Livestream: Facebook Pagina De Krook | ,

Over het werk van (dans)kunstenaars

Een boekpresentatie en nagesprek rond de precaire werkomstandigheden van (dans)kunstenaars.

De precaire positie van de kunstenaar was nog nooit zo zichtbaar als vandaag. Tien jaar geleden stapte Annelies Van Assche de hedendaagse danssector in als productiemedewerker. Dag na dag werd ze er geconfronteerd met de onzekere en onfaire werksituatie in het kunstenaarberoep, maar werd ze ook steeds benieuwder: wat is nu precies de impact van deze arbeidsomstandigheden op het leven en werk van danskunstenaars?

Aan de Universiteit Gent (S:PAM) en KU Leuven (CeSO) begon ze in 2014 aan een kwantitatief en kwalitatief onderzoek hierrond op het raakvlak van de theaterwetenschappen en de sociologie. Dat resulteerde in 2020 in haar eerste boek, waarin ze niet alleen wetenschappelijk verslag uitbrengt over de manier waarop de hedendaagse danssector in Europa functioneert, maar waarin ze ook de tegenstrijdige mechanismen die verband houden met de projectgeoriënteerde arbeids- en kunstmarkt blootlegt.

Haar bevindingen vertellen ons niet alleen iets over hedendaagse danskunstenaars, maar leveren ook algemene inzichten over werken in de 21ste eeuw. Vandaag presenteert ze haar boek ‘Labor and Aesthetics in European Contemporary Dance’ en gaat daarover meteen in gesprek met een aantal mensen uit de culturele sector.

Sprekers:

Kinga Jaczewska is opgeleid als danskunstenaar, maar haar werk omvat zowel performance, videowerk, installatie, tekst en werk op papier en fotografie

Delphine Hesters is onderzoeker, adviseur en facilitator voor organisaties en beleidsmakers in de culturele sector. Ze werkte o.a. rond de precaire positie van kunstenaars, fair practice, diversiteit en genderongelijkheid in de kunsten en rond het Vlaamse kunstenbeleid. Ze maakt de documentaire podcast Generation XIII, een portret van de huidige generatie studenten aan dansschool PARTS

Pascal Gielen is cultuursocioloog die aan het hoofd staat van het Antwerpse Onderzoeksinstituut voor de Kunsten ARIA aan de Universiteit van Antwerpen. In 2016 kreeg hij van het FWO de Odysseusbeurs voor excellent internationaal onderzoek. Daarmee richtte hij het interdisciplinaire  Culture Commons Quest Office op dat onderzoek doet naar de condities voor duurzame creatieve arbeid in een stedelijke omgeving.

Nicolas Baeyens is beeldend kunstenaar en docent beeldhouwkunst aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen. Als kunstenaar ontwikkelde hij een kritische kijk op het behoud van kunst. Zo stelt hij het materiële karakter van een kunstwerk in vraag door het te bekijken als een veranderlijke drager van een immateriële boodschap die gevormd en hervormd wordt door de herinnering van de toeschouwer.

Het nagesprek wordt gemodereerd door:

Prof. Dr. Rudi Laermans (socioloog, KU Leuven) is gewoon hoogleraar verbonden aan het Centrum voor Sociologisch Onderzoek aan de KU Leuven, waar bij o.m. kritische maatschappijtheorie doceert. Daarnaast is hij sinds de jaren 80 nauw betrokken bij de hedendaagse dansscène in Vlaanderen en bestudeert hij de praktijken door een sociologische lens.