UGENT Human Rights Research Network

Human Rights @ De Krook ‘Gezinshereniging van Vluchtelingen’

05/03/2024 @ 19:30:00
Bibliotheek De Krook Zaal De Blauwe Vogel | Miriam Makeba Square, 9000 Gent

Vluchtelingen hebben het recht om met hun gezin te worden herenigd. De wet lijkt op het eerste zich helder. Maar tussen die werkelijkheid van het recht op papier en de ervaring van vluchtelingengezinnen gaapt een diepe kloof. Dat spanningsveld legt onderzoeker Pascal Debruyne op harde en confronterende wijze op tafel in zijn boek ‘Gezinshereniging onder druk. Transnationaal sociaal werk’. “Een beleid dat mensen doet struikelen, leidt tot een samenleving die in haar geheel verliest.”

Welke plaats neemt gezinshereniging in in diverse mensenrechtenconventies? Hoe verloopt de procedure gezinshereniging voor vluchtelingengezinnen? Wat doet gezinshereniging met hen als gezin? En hoe gaan sociaal werkers die een mensenrechtenberoep uitoefenen, om met gezinshereniging als proces en praktijk?

Op deze avond van #HumanRights@DeKrook gaan we het hebben over gezinshereniging als mensenrecht. Weliswaar een mensenrecht onder druk. We focussen daarnaast zowel op de alledaagse praktijk van de verblijfsprocedure als op het integratietraject van vluchtelingengezinnen.

Onze panelgasten zijn:

• Pascal Debruyne (onderzoeker en docent Odisee Hogeschool, Kenniscentrum Gezinswetenschappen). Hij doet een korte introductie van het boek. Waarop het panelgesprek volgt.

• Maryam Tawfiq Marwan (Mind Spring/CAW Oost-Vlaanderen)

• Ellen Desmet (Hoogleraar migratierecht Ugent)

• Mieke Groeninck (postdoctoraal onderzoeker KuLeuven/Odisee Hogeschool)

• Evelyne Huughe (Coördinator VZW Een Hart voor Vluchtelinge, EHVV)

Moderatie: Dr. Giselle Corradi (Coordinator HRRN – UGent Human Rights Research Network.)

We maken ook tijd voor vragen vanuit de zaal.

Inschrijvingen hier

Praktisch

Deze activiteit vindt plaats in Bibliotheek De Krook, lokaal De blauwe vogel – verdieping -1.

Op dinsdagavond is De blauwe vogel bereikbaar via de hoofdingang van de bib.