Published on 07-11-2022, Last modified on 07-11-2022

Human Rights Week 08/12/22: Human Rights @ De Krook ‘Klimaatverandering en mensenrechten: systeemtest of systeemcrash?’

08/12/2022 @ 19:30:00
Bibliotheek De Krook Zaal Blauwe Vogel | Miriam Makebaplein 1, 9000 Gent

De effecten van klimaatverandering worden ook in Vlaanderen alsmaar meer voelbaar. De hittegolven en droogte volgen mekaar in snel tempo op, terwijl ook de temperatuurrecords blijven sneuvelen. De rapporten van het IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change) tonen aan dat we kostbare tijd verliezen met de broodnodige reducties van broeikasgassen, wat het risico op oncontroleerbare temperatuurstijgingen alleen maar doet toenemen. Dat doet de vraag rijzen of ons bestaand maatschappelijk model wel in staat is om de veranderingen door te voeren richting een klimaatneutrale toekomst. Hoe de nood aan transformatieve veranderingen verzoenen met onze juridische waarborgen en procedures? Of hoeft het allemaal niet zo’n vaart te lopen? Kunnen mensenrechten een rol spelen in de maatschappelijke veranderingen die nodig zijn? Indien ja, hoe? Welke actoren moeten of kunnen hier betrokken in worden? In dit debat gaan we met enkele experts na hoe we de nood aan een systeemverandering kunnen verzoenen met het bestaande maatschappelijk bestel.

Sprekers

• Benjamin Van Bunderen Robberechts, klimaatactivist

• Luc Lavrysen, Emeritus Professor Milieurecht (Universiteit Gent) en Voorzitter Grondwettelijk Hof, Nederlandse taalgroep

• Erik Grietens, Beleidsexpert ruimte en woordvoerder Bond Beter Leefmilieu